niedziela, 8 grudnia 2013

Metaloplastyka połączona z wire-wrapping

Wire-wrapping jest moją podstawową techniką, polega ona przede wszystkim na odpowiednim zaginaniu drutu, o czym świadczy już jej nazwa.
Biżuterię wykonywano tą techniką już w czasach przed naszą erą, jedne z pierwszych (datowane nawet na ok 2000 lat p.n.e.) przykładów biżuterii wykonanej w tej technice pochodzą od starożytnego ludu Sumerów, którzy pod koniec IV tysiąclecia p.n.e. stworzyli wysoko rozwiniętą cywilizację w południowej Mezopotamii.


Pierścień pochodzący z Dynastii Sumerów.
Eksponat pochodzi z Muzeum Brytyjskiego.
Znalezione na http://blueflute.wordpress.com/


Inne przykłady pochodzą ze starożytnego Rzymu, datowane są na początkowe lata naszej ery.

Kolczyki pochodzące ze starożytnego Rzymu.
  Eksponat pochodzi z Muzeum Brytyjskiego.
Znalezione na http://blueflute.wordpress.com/

Szukając nowych inspiracji natknęłam się na metaloplastykę. Jest to technika polegająca na artystycznej obróbce metali, najczęściej wykonywanej na zimno.
Metaloplastyka pojawiła się już w starożytnej Grecji, gdzie służyła do wytwarzania np. zastaw stołowych, zwierciadeł, ozdób mebli, ozdabiano w tej technice tarcze, zbroje czy miecze.
Przykład wyrobu wykonanego techniką trybowania – tzw. maska Agamemnona, wykonana ze złota (Mykeny, XVI w. p.n.e., Narodowe Muzeum Archeologiczne w Atenach).

Najczęstszymi technikami są:

  • repusowanie – polega na wybijaniu na zimno wgłębień w blasze, dających po drugiej stronie wypukły wzór;
  • puncowanie – polega na wybijaniu wzoru składającego się np. z punktów czy gwiazdek za pomocą stalowego narzędzia tzw. puncy;
  • cyzelowanie – polega na wykonywaniu wklęsło-wypukłych wzorów i rysunków artystycznych poprzez wybijanie ich w blasze za pomocą narzędzi tzw. punca cyzelerska (stosowane do zdobienia m.in.: pater, cukiernic, kielichów, tac, wazonów, ram luster);
  • grawerowanie – polega na wycinaniu ornamentów.


Postanowiłam więc połączyć wyklepane blaszki miedzi z powyginanym przeze mnie drutem miedzianym.
Oczywiście metaloplastyka jest tutaj w podstawowej formie, a oto efekty moich prób łączenia dwóch starożytnych technik :)


W centrum rzeźbiona z karneolu kalia.

Kamienie użyte to: agat, howlit, hematyt oraz szklane kryształki.


Ozdobą jest agat.


Centrum stanowi agat oraz agat smoczy w kolorze fuksji.


Ozdobę stanowią kryształki oraz oponki peridotu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję serdecznie za komentarz

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...